Печать Печать

IAE DARBUOTOJŲ PERVEŽIMO KLAUSIMAS. AR TURĖTŲ VIETINĖ VALDŽIA SPRĘSTI VIENOS GYVENTOJŲ GRUPĖS INTERESUS?

Ignalinos AE darbuotojų, kurių didžioji dalis (o tai apie 1800 žmonių) yra Visagino gyventojai, pervežimo klausimas dar prieš antro bloko sustabdymą (2010-01-01) yra vienas aktualiausių Įmonės profsąjungų darbotvarkėje.

Taip istoriškai  susiklostė, kad dar tik pradėjus statyti elektrinę, po to ją eksploatuoti čia dirbantys visaginiečiai buvo stabiliai parūpinti transportu. Nuo to laiko daug kas pasikeitė. Lietuva tapo nepriklausoma, pasikeitė teisinė bazė, o ir įmonė nustojo gaminti elektrą.

Sustabdžius antrą bloką, kaip žinoma, IAE uždarymas didžiąja dalimi (86  proc.) finansuojama ES (Ignalinos programos) lėšomis. Darbuotojų pervežimas ES lėšomis nėra finansuojamas.

Prasidėjus pandemijai 2020 metų pradžioje, darbuotojų pervežimas autobusų reisas buvo nutrauktas. Tai trūko net pusmetį. Klaiku. Žmonės tuomet pasiekdavo darbovietę kas kaip tik išgali.

Po ilgų ir labiau nei aštrių diskusijų ir derybų profsąjungoms ir darbdaviui pavyko atrasti laikiną sprendimą. Šiuo metu IAE pasirašiusi terminuotą sutartį, kurios galiojimo laikas pasibaigs šių metų kovo mėn. Organizuoti specialūs reisai.

Profsąjungos siekia, kad visaginiečių – Ignalinos AE darbuotojų klausimas būtų išspręstas ilgalaikėje perspektyvoje. Organizuojant reguliarų vietinio susisiekimo maršrutą. Praėjusią rudenį į Visagino savivaldybę raštu pasikreipė daugiau nei 600 visaginiečių prašydami dėl to.

O tai yra išimtinė savivaldybės kompetencija.

Kadangi pastaruoju metu teko dalyvauti įvairiose diskusijose šia tema, buvo daug ir oficialaus susirašinėjimo, norėtume išsklaidyti tam tikrą, sakytume, net suklaidinimo opiniją sprendžiant šią problemą.

PIRMA. Kaip paaiškėjo, savivaldybės vadovai buvo galimai suklaidinti dėl apmokėjimo už šiuos reisus. Norėtume pabrėžti, kad IAE darbuotojai neprašo nemokamų paslaugų. Svarbu išspręsti šią problemą vieną kartą civilizuotai ir ilgam. Toks maršrutas būtų aktualus mažiausiai iki 2038 metų, t.y. suplanuoto IAE uždarymo pabaigos. Taip. Maršruto organizavimas turi būti „padengtas“ asignavimais. Tai reiškia, kad didžioji dalis asignavimų per perkamus bilietus (vienkartinius ar nuolatinius) grįžtu į savivaldybės biudžetą. O gal net ir su kaupu. Kalbant gi apie skaičius, šiai dienai sandorio kaina nesiekia ir 50 tūkst. Eurų per metus.

ANTRA. Ar leidžia Lietuvos teisinis reglamentavimas organizuoti ne specialius, bet būtent reguliarius reisus? Juk kalbama didžiąja dalimi apie vienos įmonės darbuotojus. O tai, savo ruožtu, patenka po Transporto kodekse įtvirtinta specialiųjų reisų (kuomet vežiojama viena keleivių grupė) sąvoka.

Manome, kad taip. Kadangi nei Transporto kodeksas, nei kiti teisės aktai nedetalizuoja reguliaraus vietinio susisiekimo maršruto naudotojų grupės. Perki bilietą ir važiuoji: ar tai į darbą, į sodą, ekskursiją ir pan. Todėl čia nėra ribojimų. Juolab, kad tokia praktika Lietuvoje yra. Pvz., Jonavoje, Kėdainiuose, kuomet miestiečiams, vienos įmonės, nutolusios nuo miesto, darbuotojams, savivaldybės organizuotas reguliarus reisas ir žmonės pagal patvirtintą tvarkaraštį gali nusipirkus bilietą pasiekti savo darbovietę. Be to kalbame apie reisą vienos savivaldybės teeritorijos rėmuose

TREČIA. Vienas girdimų iš miesto vadovų argumentų, kodėl savivaldybė negali organizuoti IAE darbuotojams šį reisą, yra tas, kad vietinė valdžia negali spręsti vienos gyventojų grupės problemą, o turi žiūrėti visų savivaldybės gyventojų interesus.

Šioje vietoje iš dalies sutinkame. Vietinės valdžios, savivaldybės priedermė yra vienodai teisingai pasirūpinti savo gyventojais, nediskriminuojat ar, atvirkščiai, sudarant palankesnes sąlygas vieniems kitų grupių sąskaita. Tačiau manytina, kad ir čia miesto vadovai buvo suklaidinti dėl teisinio reglamentavimo traktavimo.

Mieste gyvena daug skirtingų žmonių grupių, su savo skirtingais poreikiais ir interesais. Ir kiekviena iš jų gali kreiptis į savivaldybę ir tikėtis, kad bus išspręstas būtent jiems aktualus klausimas.

Ir savivaldybės vadovai, pasitelkdami savo pavaldinių pagalbą, tai daro pastoviai. Kažkam rūpi socialinė pašalpa, kažkam būstas. Tų sričių aibė. Gal, ir ne 100 procentų atvejų savivaldybė gali pilnai išspręsti atskirų gyventojų ar jų grupių problemas. Tačiau pastangos dedamos, dėmesys skiriamas kiekvieno atžvilgiu.

Ir tai yra teisinga. Kadangi formuoja svarbiausią. ŽMONIŲ PASITIKĖJIMĄ vietinės valdžios atstovais. O tai yra itin svarbų norint išlaikyti stabilumą ir stiprią bendruomenę. Tokiame nedideliame mieste kaip Visaginas tai turi ypatingą reikšmę. Mes čia esme visi, iš esmės kaimynai. Tai yra viena iš visaginiečių savybė. O tai reiškia, kad turime nuolat rūpintis vieni kitais ir palaikyti gerus šiltus santykius. Pragmatiniais sumėtymais. Juk, vaizdžiai sakant, rytoj gal prireiks pasiskolinti druskos ar prašyti prižiūrėti butą, kol atostogauji.

Mes, žmonės, ne visuomet sugebame išgirsti ir suprasti vienas kitą. Bet asmenys, atstovaujantys žmonėms, jų grupėms, tiesiog privalo žmonių labui kartais užspausti ir savo asmenines ambicijas, ir atidėti ar pamiršti tarpusavio nesutarimus bei senas skriaudas. Turėti stiprybės išlikti aukščiau  viso to. Ir sėsti prie derybų stalo. Labai svarbu turėti galimybę diskutuoti ir ieškoti to, kas mums vienija, o ne skaldo.

Šiuo metu Tarybos komitetuose nagrinėjamas IAE darbuotojams aktualus pervežimo klausimas. Reaguodama į profsąjungos prašymą, penkių tarybos narių grupė iš visiškai skirtingų tarybos frakcijų pateikė savo pasiūlymą: formuojant 2022 metų biudžetą, įtraukti asignavimus naujo vietinio susisiekimo maršruto organizavimui.

Tiek profsąjungos, tiek įmonės darbuotojai tikisi ir kitų tiek tarybos narių, tiek miesto vadovų supratimo.

Žemiau pateikiame dalį mūsų susirašinėjimą šiuo klausimų.

VĮ IAE Nepriklausoma profsąjunga

2_NP_Visagino tarybai.docx

2022 01 13 Nr. 3-48_enmin

12-08 dėl Ignalinos atominės LR Seimo komitetas

TN_pasiulymas del biudzeto

 

Запись опубликована в рубрике Новости НП. Добавьте в закладки постоянную ссылку.

Комментарии запрещены.